Monday 2 July 2012

HONG KONG

 Hong Kong destinasi pilihan

HONG Kong mempunyai 220,000 penduduk Islam daripada tujuh juta penduduk negara itu.

Justeru, pelancong beragama Islam ke negara itu pasti selesa apatah lagi ada kemudahan tempat beribadat dan mudah mendapat makanan halal.

Bagi meningkat jumlah pelancong Muslim ke negara itu, Lembaga Pelancongan Hong Kong (HKTB) mengadakan Bengkel Muslim Hong Kong, baru-baru ini.

Mufti Hong Kong, Muhammad Arshad berkata, Hong Kong antara destinasi pilihan pelancong luar negara terutamanya dari Malaysia.


“Justeru, kemudahan untuk masyarakat Muslim diperluaskan.


“Kawasan tarikan seperti masjid dipertingkatkan malah restoran masakan India, Barat dan China turut menyajikan masakan halal,” katanya.

HKTB turut melancarkan Panduan Pelancong Muslim dengan menyenaraikan tempat menarik untuk dilawati, himpunan restoran halal dan info mengenai masjid.

Hasil daripada buku panduan ini, pelancong Muslim bersedia untuk melawat tempat yang diperkenalkan di samping mengurangkan masalah bahasa di negara itu.

Pada masa yang sama, HKTB turut menganjurkan Skim Perkhidmatan Pelancongan Berkualiti (QTS) bagi membantu dan menjawab segala pertanyaan mengenai pembelian di kedai dan restoran bertauliah di bawah Skim QTS.

SUMBER:HARIAN METRO