Mengetahui ada antara anak rakan yang boleh membaca seawal usia dua
tahun pasti membuatkan ibu bapa tertanya-tanya bagaimana ia boleh
dilakukan.
Melihat sendiri kebolehan kanak-kanak itu seolah-olah memberikan satu motivasi kepada ibu bapa lain untuk menjadikan anak masing-masing pandai membaca pada awal usia.
Pada masa sama tidak mengganggu rutin harian kanak-kanak ini untuk bermain sesuai dengan peringkat umurnya.
Pengurus Bahagian Glorier Malaysia, T Uthayakumari berkata, kebolehan anak kecil seusia dua tahun sudah pandai membaca adalah disebabkan inisiatif ibu bapa menggunakan teknik betul mengajar anak cepat membaca.
Menurutnya, berdasarkan pengalaman selama tujuh tahun dalam syarikat menyediakan bahan bacaan dan pendidikan yang menguji minda anak banyak beri maklumat kepadanya bagaimana bahan bacaan dapat bantu anak kecil cepat membaca.
“Sebenarnya otak anak berkembang sejak di dalam rahim. Justeru ibu bapa boleh memainkan lagu atau membacakan buku kepada bayi dalam kandungan kerana perkembangan otak ketika bayi lebih banyak menerima maklumat daripada usianya empat tahun dan ke atas.
“Oleh itu, ibu dan bapa perlu melakukan aktiviti membaca kisah atau muzik yang dapat merangsang otaknya. Apabila bayi dilahirkan, masih diteruskan aktiviti berkenaan walaupun kelihatan anak tidak faham,” katanya kepada penulis.
Walaupun kelihatan pelik, tetapi kata Uthayakumari, ia terbukti berkesan kerana walaupun kelihatan bayi tidak faham apa diperkatakan ibu bapanya tetapi sebenarnya otaknya dapat menangkap sebutan atau sebarang bunyi diberikan.
“Peranan ibu bapa sangat penting dalam menarik anak untuk membaca sama ada dengan bahan bacaan atau teknik digunakan mestilah menarik dan ceria.
“Yang penting jangan paksa anak untuk membaca jika anak tidak mahu. Jadikan aktiviti membaca sesuatu yang menyeronokkan yang sendirinya anak tertarik untuk membaca,” katanya
Bacaan interaktif
Ibu kepada empat anak berkata, pemilihan bahan bacaan untuk bayi perlulah sesuai dengan peringkat umur bayi. Jika pemilihan itu salah, maka ini tidak akan membantu anak untuk faham dengan bahan bacaan itu.
“Glorier menyediakan pelbagai koleksi pembelajaran yang interaktif khas untuk anak seawal usia bayi hingga dewasa yang sememangnya membantu anak untuk cepat membaca.
“Bahan bacaan yang diselitkan permainan menguji minda memberikan kelebihan kepada ibu bapa untuk mengajar anak membaca atau memahami maklumat dengan cepat,” katanya.
Kaedah untuk memudahkan anak faham dan ingat kata Uthayakumari, menunjukkan objek terlebih dahulu kemudian sebut barulah dieja.
“Kesibukan bukanlah penghalang kepada ibu bapa untuk meluangkan masa bersama anak untuk membaca sekurangnya 10 hingga 15 minit sehari tidak kira pada waktu pagi ataupun sebelum tidur.
“Apa yang penting, ibu bapa jangan terlalu mengongkong anak untuk membaca sehingga waktu bermainnya berkurang.
Ini mungkin mendatangkan kebosanan kepada anak,” katanya.
Sekiranya aktiviti ini dilakukan berterusan dengan kaedah yang betul, ia akan menjadi aktiviti rutin anak kerana minatnya terhadap buku mula berputik.
“Biarkan anak bermain kerana itu dunianya dan dalam masa sama membaca tetap di hatinya. Jika seimbang fizikal dan mentalnya barulah boleh menghasilkan anak cemerlang dan bijak.
“Sekiranya daripada kecil tidak biasa mendedahkan bahan bacaan kepada anak, boleh jadi apabila dewasa anak akan menjadi seorang yang malas untuk membaca,” katanya.
Tuntut ilmu
Sejak mengetahui teknik mengajar anak dengan bahan bacaan tersebut, menjadikan dirinya memilih untuk mengajar anaknya sejak awal dan kesannya dapat dilihat beberapa bulan selepas itu.
“Persoalan yang sering mengganggu fi kiran ibu bapa yang berpendapat membaca di usia awal kanak-kanak boleh menyebabkan rabun sebenarnya tidak betul.
“Rabun bukanlah berpunca daripada banyak membaca buku tetapi banyak menghadap komputer atau televisyen di mana situasi itu boleh dilihat kini dengan pelbagai gajet pelbagai guna yang disukai kanak-kanak,” katanya.
Satu lagi pesanannya kepada ibu bapa adalah jangan memarahi anak sekiranya banyak bertanya apa yang dilihatnya.
“Jangan marah sekiranya anak banyak bertanya, jika dimarahi selalu, anak akan jadi pendiam dan pabila dewasa menjadikannya malas untuk bertanya.
“Lagi satu, tidak salah sekiranya berkorban duit untuk pendidikan anak dan menjamin masa depannya cerah asalkan tidak tergolong dalam lingkungan murid tidak pandai membaca, menulis dan mengira seperti yang dilaporkan media sebelum ini,” katanya.
Untuk memupuk minat membaca berterusan, sepatutnya di setiap rumah perlu disediakan perpustakaan mini yang mengumpulkan bahan bacaan berguna untuk perkembangan minda seisi keluarga.
“Jika di rumah, anak selalu didedahkan dengan perpustakaan. Justeru di sekolah, anak akan rajin mengunjunginya untuk mencari maklumat atau mengulang kaji pelajaran,” katanya
Melihat sendiri kebolehan kanak-kanak itu seolah-olah memberikan satu motivasi kepada ibu bapa lain untuk menjadikan anak masing-masing pandai membaca pada awal usia.
Pada masa sama tidak mengganggu rutin harian kanak-kanak ini untuk bermain sesuai dengan peringkat umurnya.
Pengurus Bahagian Glorier Malaysia, T Uthayakumari berkata, kebolehan anak kecil seusia dua tahun sudah pandai membaca adalah disebabkan inisiatif ibu bapa menggunakan teknik betul mengajar anak cepat membaca.
Menurutnya, berdasarkan pengalaman selama tujuh tahun dalam syarikat menyediakan bahan bacaan dan pendidikan yang menguji minda anak banyak beri maklumat kepadanya bagaimana bahan bacaan dapat bantu anak kecil cepat membaca.
“Sebenarnya otak anak berkembang sejak di dalam rahim. Justeru ibu bapa boleh memainkan lagu atau membacakan buku kepada bayi dalam kandungan kerana perkembangan otak ketika bayi lebih banyak menerima maklumat daripada usianya empat tahun dan ke atas.
“Oleh itu, ibu dan bapa perlu melakukan aktiviti membaca kisah atau muzik yang dapat merangsang otaknya. Apabila bayi dilahirkan, masih diteruskan aktiviti berkenaan walaupun kelihatan anak tidak faham,” katanya kepada penulis.
Walaupun kelihatan pelik, tetapi kata Uthayakumari, ia terbukti berkesan kerana walaupun kelihatan bayi tidak faham apa diperkatakan ibu bapanya tetapi sebenarnya otaknya dapat menangkap sebutan atau sebarang bunyi diberikan.
“Peranan ibu bapa sangat penting dalam menarik anak untuk membaca sama ada dengan bahan bacaan atau teknik digunakan mestilah menarik dan ceria.
“Yang penting jangan paksa anak untuk membaca jika anak tidak mahu. Jadikan aktiviti membaca sesuatu yang menyeronokkan yang sendirinya anak tertarik untuk membaca,” katanya
Bacaan interaktif
Ibu kepada empat anak berkata, pemilihan bahan bacaan untuk bayi perlulah sesuai dengan peringkat umur bayi. Jika pemilihan itu salah, maka ini tidak akan membantu anak untuk faham dengan bahan bacaan itu.
“Glorier menyediakan pelbagai koleksi pembelajaran yang interaktif khas untuk anak seawal usia bayi hingga dewasa yang sememangnya membantu anak untuk cepat membaca.
“Bahan bacaan yang diselitkan permainan menguji minda memberikan kelebihan kepada ibu bapa untuk mengajar anak membaca atau memahami maklumat dengan cepat,” katanya.
Kaedah untuk memudahkan anak faham dan ingat kata Uthayakumari, menunjukkan objek terlebih dahulu kemudian sebut barulah dieja.
“Kesibukan bukanlah penghalang kepada ibu bapa untuk meluangkan masa bersama anak untuk membaca sekurangnya 10 hingga 15 minit sehari tidak kira pada waktu pagi ataupun sebelum tidur.
“Apa yang penting, ibu bapa jangan terlalu mengongkong anak untuk membaca sehingga waktu bermainnya berkurang.
Ini mungkin mendatangkan kebosanan kepada anak,” katanya.
Sekiranya aktiviti ini dilakukan berterusan dengan kaedah yang betul, ia akan menjadi aktiviti rutin anak kerana minatnya terhadap buku mula berputik.
“Biarkan anak bermain kerana itu dunianya dan dalam masa sama membaca tetap di hatinya. Jika seimbang fizikal dan mentalnya barulah boleh menghasilkan anak cemerlang dan bijak.
“Sekiranya daripada kecil tidak biasa mendedahkan bahan bacaan kepada anak, boleh jadi apabila dewasa anak akan menjadi seorang yang malas untuk membaca,” katanya.
Tuntut ilmu
Sejak mengetahui teknik mengajar anak dengan bahan bacaan tersebut, menjadikan dirinya memilih untuk mengajar anaknya sejak awal dan kesannya dapat dilihat beberapa bulan selepas itu.
“Persoalan yang sering mengganggu fi kiran ibu bapa yang berpendapat membaca di usia awal kanak-kanak boleh menyebabkan rabun sebenarnya tidak betul.
“Rabun bukanlah berpunca daripada banyak membaca buku tetapi banyak menghadap komputer atau televisyen di mana situasi itu boleh dilihat kini dengan pelbagai gajet pelbagai guna yang disukai kanak-kanak,” katanya.
Satu lagi pesanannya kepada ibu bapa adalah jangan memarahi anak sekiranya banyak bertanya apa yang dilihatnya.
“Jangan marah sekiranya anak banyak bertanya, jika dimarahi selalu, anak akan jadi pendiam dan pabila dewasa menjadikannya malas untuk bertanya.
“Lagi satu, tidak salah sekiranya berkorban duit untuk pendidikan anak dan menjamin masa depannya cerah asalkan tidak tergolong dalam lingkungan murid tidak pandai membaca, menulis dan mengira seperti yang dilaporkan media sebelum ini,” katanya.
Untuk memupuk minat membaca berterusan, sepatutnya di setiap rumah perlu disediakan perpustakaan mini yang mengumpulkan bahan bacaan berguna untuk perkembangan minda seisi keluarga.
“Jika di rumah, anak selalu didedahkan dengan perpustakaan. Justeru di sekolah, anak akan rajin mengunjunginya untuk mencari maklumat atau mengulang kaji pelajaran,” katanya
SUMBER:SINAR HARIAN