“MAK, besar nanti adik nak jadi cikgu, adik nak didik masyarakat jadi
bijak,” antara ungkapan dituturkan semasa kecil yang masih terlekat di
benak fikiran penulis. Guru, cikgu, teacher, sir atau lain-lain
panggilan menghiasi kamus dunia pendidikan. Sejak dahulu lagi profesion
perguruan dianggap kerjaya popular dan paling utama berbanding lain.
Ingat tak ungkapan ini wahai pembaca sekalian: “Lahirnya pendeta kerana
guru, lahirnya imam kerana guru dan lahirnya perdana menteri kerana
guru.” Semuanya guru. 16 Mei pastinya menjadi detik indah kepada insan
bergelar guru. Ucapan terima kasih cikgu akan dilontarkan murid-murid
dan pelajar sebagai tanda penghargaan di atas segala pengorbanan
mendidik yang amat dibutuhkan. Citra minggu ini membawa pembaca merasai
momen bersama muddaris (guru).
Kesusahan itu pendorong
Guru mata pelajaran Matematik dan Pendidikan Islam Sekolah Menengah
Kebangsaan (SMK) Libaran, Sandakan, Sabah, Wan Nur Syamimi Wan Mat, 27,
mengakui perasaannya sebaik sahaja menerima surat tawaran daripada
Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) bercampur baur antara sedih dan teruja
untuk mendidik anak bangsa.
“Mula-mula dapat surat posting ke Sabah, timbul bermacam perasaan sebab
terpaksa berjauhan dengan keluarga. Terfikir di benak ini bagaimanakah
nasib ketika di sana kerana Negeri Bawah Bayu itu tidak pernah dijejak.
“Saya sematkan dalam hati masa mula-mula mendaftar di Universiti
Pendidikan Sultan Idris (Upsi) walau di mana pun saya dihantar, akan
cuba lakukan yang terbaik. Tetapi tidak terjangkau pula akhirnya saya
mengajar di kawasan pedalaman yang jalannya berbatu, berlubang teruk,
keadaan sekolah dalam kawasan ladang kelapa sawit. Sekolah pula
diperbuat daripada kayu berbentuk seperti rumah panjang,” katanya yang
mula mengajar sejak 2009 lagi.
Menurutnya, pelajar-pelajar di sini amat dahagakan ilmu, kesusahan
langsung tidak menjadi penghalang kepada anak-anak di sini untuk
belajar. Cuba anda bayangkan dalam kalangan mereka ada yang tidak dapat
hadir ke sekolah kerana jaraknya yang jauh, tetapi mereka tetap
mengulang kaji di rumah. Ibu bapa di sini tidak menghalang anak mereka
untuk datang ke sekolah.
“Saya seronok berada di sini, melihat wajah pelajar yang bercahaya dan
naif dalam menuntut ilmu menjadikan saya bersemangat. Lagi pun keputusan
peperiksaan mereka memberangsangkan sungguh pun kekurangan kemudahan
pembelajaran,” kata anak kelahiran Kelantan ini.
Bukan pilihan akhir
Sementara itu Rosli Mujni, 46, guru mata pelajaran Bahasa Melayu,
berpengalaman hampir 23 tahun lamanya dalam dunia pendidikan
berpendapat, terdapat perbezaan guru dahulu dan kini.
Ramai yang menjadikan profesion perguruan sebagai kerjaya pilihan akhir akibat tidak mendapat pekerjaan.
“Setiap pekerjaan di dunia ini bermula dengan guru, jangan musnahkan
kemuliaan bidang pendidikan dengan menjadikan ia sebagai sandaran dalam
mencari rezeki. Masyarakat perlu mengubah persepsi sedemikian.
“Berdasarkan pengalaman saya sendiri, semasa mula-mula menjadi guru,
saya lihat bagaimana murid atau pelajar terlampau bergantung kepada
cikgu. Maksudnya, setiap benda yang dilakukan pasti ada pendidik. Erat
sangat perhubungan itu sehinggakan pelajar boleh datang bertandang ke
rumah guru,” kata Rosli membuka cerita.
Menurutnya, kukuhnya hubungan pendidik dan anak didik. Ibu bapa juga
sanggup tumpang sekaki belajar bersama anak-anak. Gembiranya saat itu,
namun kini dek kerana kebejatan teknologi yang semakin canggih ibarat
kata ‘dunia di hujung jari’ menyebabkan tugas pendidik dilihat hambar.
Kita biasanya terbaca sajak atau kata-kata puitis diciptakan untuk guru,
tapi itu hanya di kertas. jika benar jasa guru dihargai kenapa perlu
ada kes bapa saman cikgu?
Pastikan yang terbaik
Mula mengajar sejak 1987, sekolah pertama adalah Sekolah Kebangsaan
Clofford, Kuala Lipis, Pahang memberikan perubahan besar dalam hidup
Rosjasmi Abdullah, 50, terhadap bidang pendidikan. Lahir dalam keluarga
mendominasi kerjaya guru semakin menguatkan azam beliau untuk menjadi
guru terbaik.
Ros seorang yang gemar mempelbagaikan corak pengajaran berpendapat,
setiap murid itu tidak sama daya tumpuannya. Sebagai contoh apabila
mengajar subjek Bahasa Melayu perlulah menggunakan cara bersesuaian.
Apabila wujudnya keserasian barulah murid akan mudah faham.
“Saya pernah berdepan dengan murid yang tidak tahu membaca, murid ini
perlu diasuh dan dididik dengan lembut, jadikan rakan mereka yang pandai
membaca sebagai individu yang perlu dicontohi. Pada saya, anak-anak ini
di sekolah lebih rapat dengan kawan-kawan seangkatan, sebab itu saya
pastikan murid di bawah jagaan saya berkawan dengan individu yang mampu
mengajar mereka bersama,” kata Ros.
Sesuai dengan tema hari guru tahun ini, “Guru Inovatif Melonjakkan
Transformasi Pendidikan Negara”. Guruku, jasamu tidak mampu kubalas.
SUMBER: SINAR HARIAN